Benchmarks 2020 - gjennomsnittstall for norske nettbutikker

Det kan være vanskelig å vurdere hvilke tall som er gode når du skal optimalisere annonsene dine. Hvor mye bør en konvertering koste? Hvor høy bør CTR (klikkrate) være? Etterhvert som du annonserer og får inn resultater og data, vil du kunne vurdere hva som er gode tall for deg. Likevel kan det være greit å ha noen benchmarks å ta utgangspunkt i. 

Benchmarks - referansepunkt på norsk - er altså et utgangspunkt du har for å vurdere hvordan dine annonser leverer. Det vil si at om du skal kjøre en kampanje for å samle leads, og har fastsatt at benchmark er 15 kr, vil du kunne vurdere leveransen på dine annonser ut i fra dette. 

Hvordan vet jeg hva min Benchmark er?

For å finne ut benchmark må det gjøres analyser av markedet. Det vil si at det ikke nødvendigvis er nok med dine egne data for å fastslå benchmarks. Her må både konkurrenter og markedet tas i betraktning. Disse tallene er ikke alltid like lett å få tak i, og det er nettopp derfor vi deler våre benchmarks med deg. Dette er en sammensetning av data fra alle våre kunder, hvor hovedvekten ligger på norske nettbutikker.

Benchmarks for norske nettbutikker 2020

CTR: 
Click through rate, eller klikkrate på norsk, er prosenten av de som har blitt eksponert for annonsen som har klikket på en lenke. Det vil si lenkeklikk/eksponering. 

Gjennomsnittlig: 2%
God: 3-5%

CPC: 
Kostnad per klikk, er som navnet sier hvor mye det koster i gjennomsnitt per lenkeklikk. 

Gjennomsnittlig: 8 kr
God: 4 kr

Kostnad per lead annonse:
Kostnad per lead annonse vil si hvor mye du betaler for at noen gir fra seg sin informasjon (typisk navn og epost). Dette gjelder både for leads kampanjer fra Facebook, og eksterne landingssider. 

Gjennomsnittlig: 18 kr
God: 10 kr

Kostnad per videovisning (3 sek):
Viser hvor mye det koster deg at en seer ser 3 sekunder av videoen din på Facebook.

Gjennomsnittlig: 0,3 kr
God: 0,1 kr

Kostnad per videovisning (10 sek):
Viser hvor mye det koster deg at en seer ser 10 sekunder av videoen din på Facebook.

Gjennomsnittlig: 0,4 kr
God: 0,2 kr

Kostnad per startet Messenger samtale:
Som navnet sier, hvor mye det koster at noen klikker på å starte en Messenger samtale med bedriften din. 

Gjennomsnittlig: 30 kr
God: 10 kr

Kostnad per landingsside visning:
Hvor mye det koster for å få en besøkende på landingssiden din.

Gjennomsnittlig: 10 kr
God: 5 kr

Kostnad per 1000 eksponeringer:
Hvor mye det koster å eksponere (vise) annonsen til 1000 personer.

Gjennomsnittlig: 100 kr
God: 25 kr

Outbound CTR:
Dette er mye det samme som CTR vi viste øverst. Forskjellen er at outbound CTR kun viser hvor mange som klikket seg til eksterne lenker utenfor Facebook.

Gjennomsnittlig: 2%
God: 5%

Kostnad per webinar påmelding:
Hvor mye det koster per påmelding til Webinar.

Gjennomsnittlig: 50 kr
God: 30%

Bruk gjerne tallene over når du skal vurdere resultatene på din annonsering. Det er et godt utgangspunkt å ha, særlig når du ikke helt vet hvor du ligger an selv. På denne måten vil du ha noe å strekke deg etter, jobbe mot, eller jobbe for å opprettholde.

 

Få bedre resultater, meld deg på vårt introkurs.

Fyll ut skjemaet under for å delta på vårt gratis introduksjonskurs om Facebook-annonsering.

Leave a Comment