HJEM
/
BLOGG
/
5 tips om produktbilder som øker kvaliteten på nettbutikken din!

5 tips om produktbilder som øker kvaliteten på nettbutikken din!

Les mer om

nettbutikk

Gode produktbilder er nøkkelen til en innbydende nettbutikk, og er med å øke sjansen for at folk vil handle hos deg. Et fokusområde vi anbefaler du lærer deg er hvordan å ta produktbilder. På den måten vil kunden automatisk se at produktene er i god kvalitet, se fargene i riktig lys og et smilende ansikt på klær gir alltid en positiv opplevelse fra kunden.

De fleste fotografer starter som fersking, så du trenger ikke ta fotokurs for å ta gode bilder. Følg våre 5 steg for å forbedre dine produktbilder, så vil du se at det gir positive resultater!

1. Gode produktbilder som gjenspeiler personlighet er en god start!

Du kan si at selve kvaliteten på bilder et viktig, men et lite tips som når langt er å vise personlighet, latter og ansikt i produktbildene! Ved godt lys, et fokusert bilde og produktet som vises på et menneske - og ikke en mannekeng, lar du kunden se alt av detaljer. Dersom du får bilder direkte fra en leverandør, så kan det være lurt at du går gjennom alle disse før de publiseres i nettbutikken - plutselig ser du bare et pikselert bilde, og ikke det skarpe bildet du forventet. 

Produktbilde Frøken Dianas Salonger
Foto: Frokendianassalonger.no - Gode og lekne produktbilder

Derfor - se alltid gjennom bilder du mottar og fyll på med egne bilder der det er nødvendig, og tar du egne bilder - smil og vær glad! Produktbilde nedenfor er skarpt mot modellen og duser ut all unødvendig bakgrunn. Dette er et klassisk bra produktbilde som bruker godt lys og  skarpe farger som gir oppmerksomhet.

2. Belysning er din beste venn

Lys kan gjøre bildene dine 100x bedre, men det kan også gjøre vondt verre. Vi har to ulike typer lyskilder - naturlig og kunstig. Naturlig lys er dagslys, enten du velger å ta bildene utendørs eller i et vindu. Fallgruven for mange er tanken om at det bør være sol ute, da må det jo bare bli bra. Feil (mesteparten av tiden)! Sollys gir ofte svært harde skygger, spesielt der det finnes en kontur. Dette kan dermed ødelegge mye ved å gi lite flatterende skygger. Forsøk heller å ta bilder i naturlig lys når det er overskyet, slik at du får en svakere og mer behagelig skyggelegging. 

Her er et eksempel på et godt belyst bilde, brukt for å vise et produkt fra Frøken Diana:

Produktbilde fra Frøken Dianas Salonger
Foto: Frøken Dianas Salonger - Gode produktbilder

Et annet godt tips er å bruke kunstig lys, eller studiolys, som oftest det trygge valget for å ta gode bilder. Her har du full kontroll selv, men det kreves litt øvelse for å få det helt rett. Du kommer veldig langt med 1-2 softboxer (eksempelvis GorDox) og en reflektor, som gjør både kvaliteten og refleksjonen fra lyset bedre. Dette kan brukes både inne og ute, og er ofte brukt innendørs for å reflektere godt lys. Lek rundt med hvor du plasserer lysene eller søk på ulike måter å lyssette et studio på en enkel måte. Det enkleste når man tar bilde av en person er å ha en softbox stående litt skrått foran en person, og bruke reflektoren til å lyssette motsatt side. Da får du en behagelig, naturlig belysning av ansikt og du slipper harde skygger rundt nese, under øyne og lignende “fallgruver”.

De to produktbildene nedenfor av små, delikate produkter er ofte brukt med softboxer, for å vise et eksempel. Delikate bilder som reflekterer godt lys gjenspeiler også at kvaliteten på produktet er god, og gode produktbilder fører til mer fristelser og kjøp.

Frøken Dianas Salonger - Godt belyst produktbilde
Foto: Smykker fra Frøken Dianas Salonger, Eksempel på godt naturlig lys.

3. Bruk miljøet rundt deg

For noen er klesbilder tatt i et hvitt studio veien å gå. Du får rene bilder med en nøytral bakgrunn, som tillater produktet å være hovedfokuset. Dette er en klassiker, med god grunn. Men det er ikke alltid det stramme resultatet er rett - for noen så er ikke dette et ønsket resultat. En av våre kunder, Frøken Dianas Salonger, er helt i toppsjiktet når det kommer til å bruke miljøet sitt. De har konsekvent lekne miljøbilder, som viser frem plaggene på en svært god måte. De bruker modeller i ulike fasonger, slik at du som kunde lettere kan se for deg hvordan plagget ville sett ut på deg. Dette skiller seg ut fra det å ha oppstilte bilder med en hvit bakgrunn. For en kunde så er dette med på å både bygge en trygghet, for det tillater de å se hvordan en kjole vil se ut i virkeligheten. 

De bruker også ofte video, hvor de viser mye personlighet og det filmes i samme miljø som bildene er tatt. Videoene lar deg se hvordan plagget beveger seg, noe som kan gi deg større trygghet i kjøpet. Dette er svært effektivt og skaper en høy konverteringsrate.

Bedre Produkt Bilder - Frøken Dianas Salonger - Bruk Miljøet Rundt Deg
Foto: Frøken Dianas Salonger - Bruk miljøet rundt deg!

Ser du forskjellen på disse to bildene? Et er et bilde tatt rett fra kleshengerens, mens det andre er tatt i naturen og vises hvordan plagget sitter på modellen. Hvilket plagg tror du kunden din hadde kjøpt først? Naturligvis vil de fleste gå etter modellbildet, slik det kan relateres hvordan plagget sitter.

4. Engasjer deg i plaggene og lek deg foran kamera!

Frøken Diana har ikke bare flotte miljøbilder, men de har en fantastisk evne til å ta fine bilder av plaggene, samtidig som de viser frem personlighet hos de ansatte og viben fra butikken. Det skriker av glede, lekenhet og flotte plagg! De er ikke redd for å bevege kroppen eller å le mens bildene blir tatt, noe som oversettes veldig fint til foto. Bildene blir personlige, gøyale og de gir deg et ønske om å ha det like gøy i en kjole som modellene. De selger ikke bare klær, men også en følelse. Hvordan vil du at dine kunder skal føle seg når de bruker dine produkter? Forsøk å finne ut hvordan dette kan brukes for å skape flotte fotoøyeblikk.

Produktbilde - Frøken Dianas Salonger - Lek deg forran kamera
Foto: Frøken Dianas Salonger - Lek deg forran kamera.

La kjolene svinge, lyset treffe så fargene skinner og la ansiktsuttrykket og følelsen av hvordan plagget sitte gjenspeile i ansiktet til modellen! En slik følelse gjenspeiler hvordan vi ønsker at kunden skal trives i klærne.

5. Øvelse gjør mester

Du blir ikke flink på en dag eller ved å ta et kurs. Det tar tid å bli god på å ta bilder tar tid. Tillat deg selv å ta tiden til å lære det ordentlig, og øv på å ta bilder i ulike settinger. Forsøk å ta fine bilder mens du er på tur i fjellet, eller mens du har tente stearinlys i helgene. Finn skjønnhet i hverdagen, og forsøk å formidle dette til et bilde. Desto mer du øver, desto flinkere blir du! 

For å oppsummere vil da de fem tipsene om personlighet og engasjement, belysning og miljøet og øving hjelpe nettbutikken din på veien til suksess! Ta et steg om gangen og lek deg med belysning og få en modell som liker seg foran kamera. Dette skinner ofte gjennom på bildene, og Frøken Dianas er god på å vise personlighet og lekenhet. Ved å se på de fem tipsene vil produktbildene skinne. Som siste tipset sier, øvelse gjør mester. 

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN