HJEM
/
BLOGG
/
10 tips for å vokse nettbutikken din i 2023

10 tips for å vokse nettbutikken din i 2023

Les mer om

nettbutikk

1. Fokuser på å konvertere trafikken du allerede har

I stedet for å jage etter nye besøkende, lønner det seg å konvertere flere av dine eksisterende. Start med å stille deg selv disse tre spørsmålene:

  • Hva er konverteringsmålene mine?
  • Hva er det som gjør at folk besøker nettbutikken din?
  • Hva er utfordringene som hindrer brukere i å konvertere?

Når du har svarene, handler det ofte bare om å gjøre små endringer i brukeropplevelsen din som kan ha stor innvirkning.

2. Kjør en CRO-revisjon på nettbutikken din for å se hvor du mister kunden.

For å kunne gjennomføre en effektiv CRO-revisjon så må du se på hele salgstrakten din. Begynn fra besøkende > kjøpstrakt > fullført kjøp. Se etter frafall på hvert trinn og se om det er hull du kan tette. Det er bedre å starte der enn å kun fokusere på å få mer trafikk inn i salgstrakten.

3. Snakk med de besøkende og lær om smertepunktene deres

Det er uvurderlig å ha innsikten til virkelige brukere – tross alt er de menneskene som kommer til å kjøpe fra deg i nettbutikken din gang på gang. Snakk med dem, finn ut hvilke smertepunkter de trenger å få løst, og få inn produkter og endre brukeropplevelsen som møter disse behovene.

4. Ta imot tilbakemeldinger fra besøkende i sanntid

Spør besøkende dine hva de synes om en bestemt nettbutikkopplevelse. Dette lar deg fange tilbakemeldinger i sanntid. Dette kan være ting som “Forstår du hvordan du legger ting inn i handlekurven?” eller “Finner du det du leter etter?”. Hvis brukerne forstår kundeopplevelsen din bedre, vil dette kunne øke omsetningen i nettbutikken.

5. Ta på deg kundehatten

Sett av regelmessig tid til å faktisk bruke din egen nettbutikk. Plasser deg selv i kundenes sted og forstå hva som fungerer, hva som ikke gjør det og hvorfor. Dette gir deg mulighet til å føle med brukernes behov og gjøre endringer basert på dette.

6. Skap et fellesskap av lojale kunder og gi dem insentiver til å markedsføre produktet ditt

Noen kunder foretrukket en nettbutikk bare på grunn av styrken til kunde fellesskapet eller kundeklubben. Du får ikke bare verdifull tilbakemelding fra kundene, men kundene føler at de har innspill til produktene og nettbutikken, og de liker ofte å bygge nettverk med andre medlemmer.

7. Sjekk gjennom support meldinger for kvalitativ innsikt

Supportkøen din er ofte en oversett kanal for å samle kvalitativ innsikt fra den siste markedsføringskampanjen din. Enten kundene dine elsket, hatet eller ble forvirret av innholdet ditt, vil du alltid finne tilbakemeldinger som venter på deg der.

8. Hold innholdet ditt fokusert på kundenes problemer eller ønsker

Å skrive et godt innhold betyr å forstå hva kunden ønsker og er på jakt etter. Du kan lage en brosjyre om hvor fantastisk produktet ditt er, eller sende en e-post som tilbyr et godt tilbud, men det kundene virkelig reagerer på er en problemløser. Hvilket problem løser produktet eller tjenesten din? Fortell kundene dine problemet i en kort setning. Gi deretter en løsning.

9. Les kundeanmeldelser for innsikt

Analyser så mye reell kundetilbakemelding fra menneskene som bruker produktet eller tjenestene dine som du kan. Anmeldelsesnettsteder inneholder noen av de rikeste kildene til data om hvem kundene dine er og hva de liker eller ikke liker med merkevaren din. Jo mer du vet om kundene dine, jo bedre kan du betjene dem.

10. Samarbeid med andre for å forbedre verdien av innholdet ditt

Kombiner kvalitativ innsikt med kvantitative data for å forbedre verdien av innholdet ditt:

  • Snakk direkte med kundene dine for å lage innhold de faktisk ønsker å se
  • Sjekk produktdataene dine for å forstå kundenes smertepunkter og ønsker
  • Sjekk markedsføringen din for å sikre at meldingene dine er nøyaktige

Ved å legge til disse menneskelige følelser til de tall bestemte vurderingene dine, vil du levere innhold basert på produktet og nettbutikken din som konverterer langt mer effektivt.

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN