Størrelsesguide for bilder til Facebook og Instagram

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
3 min read

Facebook

23 april, 2020
Share on:

Størrelsen på bildene eller videoene du poster er ofte ikke noe som blir tenkt så mye på. Likevel kan gode størrelser på bildene bidra til å tydeligere få frem budskapet ditt, på samme måte som at dårlige størrelser kan utelukke detaljer. Jeg har derfor lagt en størrelsesguide!

Vi har flere utformings muligheter når det kommer til annonser. 

Facebook:

  • Enkelt bilde
  • Enkel video
  • Karusell
  • Samling
  • Lysbildefremvisning
  • 360-video
  • Hurtigopplevelse

Instagram:

  • Stories
  • Karusell i Stories
  • Karusell
  • Èn video
  • Ett bilde

Her har du en oversikt over de forskjellige størrelsene til de forskjellige bilde og film formatene på Facebook og Instagram.

Enkelt bilde og video

Det anbefalte formatet for bilde og video både for Facebook og Instagram er kvadratisk, altså 1:1 format. Vi kan velge mellom kvadratisk (1:1) eller vertikal (1,91:1) når det gjelder bilde og video. Vi kan også ha originale formater, men ofte kan deler av bildene bli kuttet ut. 

Anbefalt størrelse er som nevnt kvadratisk. Dette fordi at det gir deg størst utbytte av annonsen din. Kvadratisk bilde tar størst plass på skjermen (da særlig på mobil), noe som lettere gjør annonsen din synlig for mottaker. 

For video: 

Maks filstørrelse 4GB. 

Facebook lengde: 1 sekund til 240 minutter

Instagramlengde: 1 til 60 sekunder

Facebook og Instagram Stories lengde: 1 til 15 sekunder

xNBBZq1qS52ed9qJmzRN_kvadratisk-3

IGBv5n7lSWe7bxX2jVJb_horisontalt-1

Karusell

For karusell har du kun mulighet til å velge kvadratiske bilder (1:1). Her er det enda viktigere å huske på at du får med det viktigste i bildet. Tar du bilder vertikalt (landskap) kan det være en fordel å alltid huske på å ha det viktigste av bilde innenfor en kvadratisk ramme. Dette gjør at det kan brukes på forskjellige områder uten å ødelegge budskapet. 

JgiXXKYwSQyuFX9QeWs4_karusell-1

Facebook og Instagram Stories

Facebook og Instagram stories er fullskjerms bilder og videoer. Du kan bruke alle størrelser på en story, men ved å bruke fullskjerms bilder vil du få fullt utbytte av plassen. Samtidig vil det også se mindre ut som betalt innhold når du bruker fullskjerm, da det er mest vanlig blant venner å bekjente. 

Størrelsen for Story: 9:16. 

 

8SOdi97RRIm86wE7n6hZ_Skjermbilde_2019-11-20_kl._11.25.11

Samling

Samling er som Enkeltbilder, du kan bruke både kvadratisk og vertikalt. Likt som for enkeltbilder er anbefalte formatet kvadratisk. Her får du igjen størst utbytte av plassen, og det er lettere å fange oppmerksomhet. 

oAyGWncTaibFoBOhpSWZ_Skjermbilde_2019-11-20_kl._11.26.34 (1)

Anbefalt oppløsning

Det er ikke bare formatet på bildet som kan ha noe å si. Bilder med lavere oppløsning enn 600x600 blir ofte for dårlig for mange enheter og annonser. Har du lavere oppløsning kan det være at bildet enten ikke blir lastet opp i det hele tatt, eller at annonsen ikke optimaliseres like mye som ønsker. 

Tekst på bildet

I noen tilfeller vil du kanskje ha tekst på bildene dine for å fremme budskapet litt ekstra. Da er det viktig å huske på at det er en tekstgrense på 20%. Bilder med tekst som tar mer enn 20% av plassen vil ikke bli godkjent, eller ikke spredt like mye som den potensielt kunne. 

Facebook har en egen side du kan sjekke dette på, for å se om bildet er innenfor grensen og kan optimaliseres så mye som mulig. 

Få bildene vurdert av Facebook her

 

Trenger du hjelp til å komme i gang med Facebook-annonseringen? Da anbefaler jeg mitt gratis introduksjonskurs -

klikk her for å melde deg på.

 

Ikke glem å abonnere på podcasten via Apple Podcast eller Spotify.

Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!