Hvordan unngå å forstyrre læringsfasen på annonsene dine

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
1 min read

Facebook

22 april, 2020
Share on:

Under læringsfasen er annonsesettene mer ustabile og gir ofte dyrere resultater. Dette fordi algoritmene tester og finner ut hvordan de kan gi best mulig resultater til annonsene.

Gjøres det endringer på annonsene eller annonsesettene går ofte annonsesett og/eller annonsene i denne læringsfasen igjen. Dette er fordi alle endringer har en påvirkning på leveransen. Når det er sagt, er det ikke alle endringer som setter annonsesettene/annonsene tilbake i læringsfasen. I følge Facebook må endringene være signifikante. Akkurat hva det vil si kommer ikke tydelig frem, men noen endringer vet vi helt sikkert at vil påvirke.

Endringer som forstyrrer læringsfasen

  • Enhver endring av målgruppe
  • Enhver endring i selve annonsen
  • Enhver endring for å optimalisere et event
  • Å legge til en ny annonse i annonsesettet
  • Å skru på et annonsesett som har vært avslått i over 7 dager
  • Forandre budstrategi

Endringer som kanskje forstyrrer læringsfasen

  • Nådd forbruksgrense for annonsesettet
  • Endring av bud, kostnad eller ROAS kontroll.
  • Budsjett (ved mindre du bruker “target cost bidding”)

Hvordan kan du unngå læringsfasen?

Det kan være vanskelig å unngå læringsfasen, og noen ganger er kanskje det beste alternativet å gjøre endringene som trigger det. Likevel er det tiltak du kan gjøre for å unngå dette. 

  • Gå nøye gjennom innholdet 
    Ved å gå nøye gjennom innholdet du annonserer for vil du kunne minimerer sannsynligheten for å ville gjøre endringer underveis. Slurvefeil som skrivefeil eller feil link kan lett unngås om du er grundig fra starten av.
  • Unngå å gjøre endringer om resultatene er bra
    Det kan virke som at algoritmene er veldig sensitive for endring. Leverer annonsesettene gode resultater ville jeg derfor anbefalt deg å ikke gjøre endringer på dem.
  • Dupliser kampanjer/annonsesett/annonser
    Skulle du likevel ville gjøre endringer, anbefaler jeg å duplisere annonsesettet og teste ut den nye varianten der istede. På den måten ødelegger du ikke resultatene du allerede har.
  • Ikke ha for mange annonser i annonsesettene
    Høyt volum av annonser gjør det vanskelig for Facebooks algoritmer å optimalisere best mulig. De fokuserer ofte bare på annonsene som leverer best. Jeg anbefaler mellom 2-5 annonser i et annonsesett.
  • Ha realistiske budsjetter 
    For at Facebook skal levere best mulig må de ha minst 50 konverteringer i uken. Sett derfor et budsjett som er realistisk for at du skal kunne nå dette. Er det vanskelig å få 50 salg som konverteringer, kan du for eksempel bruke “legg i handlekurv” som målet for kampanjen i stedet.
Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!