HJEM
/
BLOGG
/
Hva er Google My Business og hvorfor bør du ha det

Hva er Google My Business og hvorfor bør du ha det

Les mer om

google

Jeg kan nesten vedde på at et av de siste Google søkene dine handlet om noe i nærheten av deg. Som for eksempel “Indisk restaurant i Oslo”, “kafe Bergen sentrum” eller “Apotek åpningstider”. For å vurdere alternativene som dukket opp så du på de foreslåtte bedriftene, og brukte kanskje til og med Google maps?

Hele 46% av Google søk er lokalt orientert. Du er altså ikke alene når du søker etter butikker, kafeer og annet i nærområdet. Det betyr også at andre søker etter produkter, tjenester og informasjon relatert til din bedrift. Dukker du ikke opp blant Googles foreslåtte bedrifter da, blir du mest sannsynlig glemt.

For at din bedrift skal kunne bli konkurransedyktig er det derfor viktig at du dukker opp i søket på Google. For å få til dette anbefaler vi deg å lage en bedriftsprofil og Google My Business konto.

Hva er bedriftsprofil og Google My Business?

Google My Business er et verktøy som gjør det mulig for deg å administrere og optimaliser din bedriftsprofil på Google.

En bedriftsprofil er en oppføring av bedriften din på Google.

Her ser du et eksempel på hvordan bedriftsprofilene vil se ut i selve Google søket

Her er et eksempel av selve bedriftsprofilen



Å oppføre bedrifter (Lage bedriftsprofil) på Google er enkelt og kan gjøres av hvem som helst. Alt du trenger er bedriftsnavn, lokasjon og kategori. Bedriftsprofilen er åpen for kommentarer, bildedeling og vurderinger gjort fra kunder. Uten en Google My Business konto vil du ikke ha mulighet til å administrere de tilbakemeldingene som kommer inn. Det er derfor en stor fordel for deg å ta kontroll over profilen.

Google My Business gir deg muligheten til å:

  • - Være synlig for kundene dine når de søker etter relevante produkter, tjenester eller informasjon.
  • - Gi kundene viktig informasjon som veibeskrivelse, telefonnummer, åpningstider eller tilbakemeldinger fra andre kunder.
  • - Være tilgjengelig for å håndtere anmeldelser på godt og vondt.
  • - Skille deg ut fra konkurrentene
  • - Legge til bilder av virksomheten

Google My Business er et gratis verktøy...

… og det er derfor ingen unnskyldning til hvorfor du ikke har opprettet en konto lengre. I følge Nectafy besøker eller ringer 88% av de som har gjort et lokalt søk via telefonen butikken. Tall viser også at 92% av søkere velger en av bedriftene som dukker opp på førstesiden av søket deres. Det er derfor ekstremt lønnsomt for deg å investere tid (og ingen penger) på å opprette en Google My Business konto og optimalisere din Bedriftsprofil.

Hvordan oppretter du en Google My Business konto

Før du oppretter en Google My Business konto må du først vite om bedriften din har en bedriftsprofil eller ikke. I noen tilfeller kan automatiske systemer eller andre (eller deg selv) ha opprettet en bedriftsprofil før deg. Dette sjekker du enkelt ved å søke på bedriften din på Google.

Har bedriften din en bedriftsprofil klikker du på “Eier du denne bedriften?” og følger stegene for å få eierskap til profilen.

Har bedriften din ikke en eksisterende bedriftsprofil klikker du deg inn på denne linken HER, og følger stegene for å lage en bedriftsprofil og Google My Business konto. For ekstra fremgangsmåte har Google laget en god step-by-step guide.

Skjermbilde 2020-09-11 kl. 20.00.12

Verifiser bedriften

Når Google My Business kontoen er opprettet må du også verifisere at du er eier av bedriften før du kan bruke kontoen. For å gjøre dette må du få tilsendt en verifiserings kode fra Google. Denne kan du motta gjennom telefon eller e-post. Først når dette er gjort vil kontoen bli aktiv (kan ta rundt 2 uker).

3 fordeler med å ha Google My Business

1. Kom i kontakt med kundene

En av fordelene med Google My Business er muligheten til å kommunisere med kundene dine. Med en bedriftsprofil kan kunder legge igjen kommentarer og tilbakemeldinger. Med en Google My Business har du også mulighet til å svare. Enten det er positive eller negative tilbakemeldinger er det alltid hyggelig å komme i kontakt med kundene, takke for kjøpet eller rette opp i feil.

Her er det også en stor fordel for deg å oppfordre kundene dine til å legge igjen en kommentar.

2. Synliggjør bedriften din

Som vi har snakket om tidligere er det å dukke opp på første siden på Google viktig for å bli tatt med i søkerens vurdering. Ser vi på bildene over ser vi at bedrifts profilene kommer øverst i søket (etter annonser) og gjør seg ekstra synlige med kart og diverse. Å ha en bedrifts profil som er optimalisert best mulig, øker derfor også synligheten din vesentlig.

3. Få innsikt

I Google My Business kontoen får du nøkkelinnsikt til målgruppen din og resultater innen lokale søk. Her kan du se hva kundene søker etter når de finner bedriften din, om de fant deg på Google Maps eller i søk, hvilke interaksjon de hadde med bedriftsprofilen din osv. Denne innsikten er utrolig verdifull når du skal optimalisere og ikke minst forstå målgruppen din enda bedre.

Et ekstra pro-tips er å bruke UTM-tagger i lenkene til bedriftsprofilen din. Dette gjør det også mulig for deg å spore hvor trafikken kommer fra i Google Analytics.

Oppsummert

Google My Business er et verktøy for å administrere og optimalisere din bedriftsprofil på Google. Med en bedriftsprofil øker du synligheten din for lokale søk, noe som gjør det lettere for deg å nå ut til høyst aktuelle kunder. Med Google My Business får du også muligheten til å komme i kontakt med kundene dine, ved å engasjere deg i kommentarene og tilbakemeldingene som kunder gir. Du får også unik innsikt til målgruppen og søkene de gjør for å finne frem til deg. Har du ikke en Google My Business konto ender oppfordrer vi deg på det sterkeste å lage en!

Andre relevante artikler

https://www.sempro.no/nyheter/google-min-bedrift

https://inevo.no/blogg/guide-til-google-my-business/

https://www.wordstream.com/blog/ws/2020/06/08/what-is-google-my-business

https://seoexpertbrad.com/local-seo-stats/

GRATIS ANALYSE

Får du ikke resultatene du ønsker deg?

Vi har laget en undersøkelse du svarer på noen på enkle JA/NEI spørsmål. Som igjen vil gi deg en skreddersydd analyse av nettbutikken din.

FÅ ANALYSEN