Ha en fungerende salgstrakt før du begynner å annonsere

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
1 min read

Facebook

22 april, 2020
Share on:

En salgstrakt innebærer mange elementer. Det skal være en gjennomtenkt og strategisk prosess som følger kundereisen fra ukjent til fornøyd kunde.

Det finnes utallige varianter på salgstrakten. Avhengig av hva du tilbyr og hvem målgruppen din er, må du tilpasse og gjøre trakten til din egen. Du må lage en salgstrakt som er designet for at du skal kunne konvertere dine drømmekunder (på en kundesentrisk måte såklart).

For å få best mulig utbytte av salgstrakten er det mye som må klaffe. Du må ha:

  • Et budskap som appellerer
  • Et produkt som selger
  • En landingsside som konverterer
  • En mail sekvens som følger opp, og selger
  • Innhold som fanger oppmerksomhet, og engasjerer

Sørg for at salgstrakten fungerer før du putter masse penger på den.

For at du skal kunne få best mulig utbytte av hver annonse krone du bruker, er du også nødt til å vite at salgstrakten din konverterer. Jeg vil derfor alltid anbefale deg å teste ut trakten organisk eller med annonser på lavt budsjett.

Det er viktig å være tålmodig i denne fasen. Det kan kreve testing av forskjellige landingssider, forskjellig budskap, hardere salgs mail (eller mer beskjedne) osv. Poenget er å få en klarhet i hva som leverer best hos din målgruppe.

Hvordan vet jeg at annonsene leverer?

Et spørsmål vi ofte får fra kundene våre, når vi ikke oppnår ønsket resultat, er om annonsene fungerer. Det kan ofte føles som at det er annonsene det er noe galt med når resultatene ikke strekker til. For å kunne vurdere dette ser vi ofte på klikkpriser og CTR. Har annonsene en CTR på 2% og oppover betyr det ofte at annonsene oppfattes som relevant. Du kan også se på Facebook sin rangering av kvalitet på annonsen. Har du gjennomsnittlig eller over gjennomsnittlig rating her oppfattes annonsene som relevant.

Er disse dataene gode, vil det ofte bety at det er landingssiden, budskapet, eller produktet i seg selv, som er problemet. Kanskje får du ikke formidlet verdien av produktet ditt godt nok? Kanskje har du ikke en tydelig nok call-to-action? Kanskje når du ikke riktig målgruppe, eller at du ikke når dem til riktig tid? 

Vær tålmodig i starten. Ikke vær redd for å gjøre endringer, teste ut forskjellige landingssider, vinklinger og layouts for å se hva målgruppen responderer på. Når du ser at konverteringsratene øker, kan du begynne å sette mer penger på trakten og jobbe mot ønsket resultat. 

Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!