Få lønnsomme kunder med Mikrobølgeovn-trakten

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
3 min read

Facebook

23 april, 2020
Share on:

Mikrobølgeovn trakten handler om, å på autopilot, skape en relasjon. En relasjon til de som er interessert i å få løst problemet som din bedrift/tjeneste løser. Steg for steg, gjennom mikrobølgeovn trakten, sørger du for at de ender opp med å faktisk bli betalende kunder.

 

Med en mikrobølgeovn kan du varme opp maten din raskt. Mikrobølgeovn trakten handler derfor om å varme opp relasjonen du har med ditt publikum. Altså gjøre de interessert nok til å ville kjøpe fra deg. Trakten deles inn i to deler; oppvarmings-kampanjen og konverterings-kampanjen. De skal vi se nærmere på nå.

Oppvarmings-kampanjen

Den første kampanjen har enten videovisning eller landingsside visning som målsetning. På dette stadiet skal fokuset være på å få ditt publikum og dine potensielle kunder til å pre-kvalifisere seg. Dette skal de gjøre med å konsumere innhold som ikke er selgende, men som er en hjelpende hånd. Her skal du altså levere innhold vi kaller value content, eller verdi innhold på norsk.

Ikke bare salg, salg, salg, men verdi, verdi, verdi

 

La oss si du er en som selger joggesko på nett. Da kan dette innholdet være en guide til “hvordan trene opp til et maraton” eller “hvordan sørge for at skoene ikke ødelegger bena dine”. Det er altså en video eller en artikkel som gir konsumentene innhold av verdi, og som ikke selger. På denne måten bygger du relasjon. Alle som ser for eksempel mer enn 25% av videoen pre-kvalifiserer seg selv automatisk til neste seg. Dette uten at de vet det selv, med å vise at de er interessert i innholdet ditt.

Du kan altså velge mellom enten video eller en artikkel til oppvarmings-kampanjen. Jeg anbefaler på det sterkeste videovisning, da dette fungerer veldig bra. Du tar dette innholdet og viser det til en bred målgruppe, som for eksempel alle i Norge innenfor et alderssegment. Alle som ser mer enn 25% av videoen blir lagret i et egendefinert publikum. Dette publikummet skal vi deretter vise annonser til, som er salgsutløsende.

For å sette det i perspektiv, kan vi ta et eksempel fra en av mine kunder, Beautyhouse, som selger sminke. De har en mikrobølgeovn trakt som viser videoer om “hvordan man kan være mer effektiv når man sminker seg om morningen” eller “hvordan man kan få finere øyenbryn med noen enkle grep”. Alle som ser mer enn 25% av en av videoene får da tilbud om å kjøpe sminke. På denne måten får Beautyhouse billigere salg enn om de hadde solgt sminken til et kaldt publikum med en gang. Dette fordi de har bygget og varmet opp en relasjon. Det er nettopp det mikrobølgeovn trakten handler om!

Konverterings-kampanjen

På konverterings-kampanjen vår skal vi sette konvertering som mål. Altså for eksempel kjøp, en nedlastning eller lignende. Her skal vi ta i bruk det egendefinerte publikummet, med de pre-kvalifiserte fra forrige kampanje.

Er du usikker på hvordan du setter opp et egendefinert publikum? Da har jeg et gratis minikurs som viser deg dette. Kurset finner du her.

Konverterings-kampanjen har fokus på å vise annonser til alle som har sett oppvarmings-kampanjen vår. Alle som har lest artikkelen eller sett videoen og har pre-kvalifisert seg, skal nå se annonsene. Disse annonsene kan ha et mye mer salgspreget fokus og budskap. Når det er sagt, er annonsene som alltid fungerer best annonser som handler om kundene og hvordan deres problem kan løses. Det er viktig å fokusere på kundene og ikke på å skryte av seg selv. Jeg ville derfor hatt annonser med fokus på kundene, som har en tydelig call-to-action, altså oppfordringer som “kjøp nå” eller “ta kontakt”.

Ved å sette opp salgstrakten din på denne måten, sikrer du deg at folk kjenner litt til deg fra før og har en positiv oppfattelse av deg. Da har man en varmere relasjon som igjen gjør at du får rimeligere konverteringer.

 

Mikrobølgeovn trakten jobber altså hele tiden med å få nye folk inn i trakten, men sørger for at salgsannonsene kun vises til de som har vist interesse for deg. Noe som fører til billigere konverteringer for deg, fornøyde kunder og forhåpentligvis lojale kunder som kjøper igjen og igjen. På denne måten kan du altså sørge for at du alltid har kunder i trakten din som er interessert i å høre fra deg og kjøpe fra deg.

A/B-test annonsene dine>

Jeg anbefaler alle bedrifter å ha denne metoden gående, og sørge for å teste ut forskjellige videoer, artikler og salgsbudskap med A/B-testing. A/B-testing handler om å gjøre små endringer i budskapet ditt for å se hva som gir best resultat. Alt for ofte viser det seg at det du tror fungerer best, kanskje ikke fungerer like bra som du trodde. Ved hjelp av A/B-testning kan du hele tiden sørge for å ha de billigste konverteringene og det mest effektive oppvarmings verdi-innholdet.

Kom i gang med Facebook-annonsering (gratis):
http://thomasmoen.com/minikurs

Ikke glem å abonnere på podcasten via Apple Podcasteller Spotify.

Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!