Evergreen innhold

Evergreen innhold er noe du lager – en bloggpost, video, et kurs – som har en lang holdbarhet. Siden alt stadig er i endring kan det være vanskelig å skrive om noe som aldri går ut på dato. Poenget er at det er innhold som holder i flere år, uten å bli påvirket av omgivelsene. 

Fordelen med evergreen innhold er at det senker terskelen og presset for å hele tiden lage nytt innhold. Det gir deg mer frihet til å fokusere på andre ting. Gir deg mer tid til å fokusere på hva som faktisk er i tiden, eller jobbe med å få det du har til å fungere best mulig. 

Du kan ha sagt det samme budskapet 1000 ganger før noen hører det for første gang. 

Evergreen innhold kan brukes på nytt og på nytt. Det kan lages i forskjellige format og spres enda mer. Mange er ofte bekymret for at det skal oppfattes som spam, og at folk skal kjenne igjen innholdet. Det vil alltid være noen som kjenner det igjen, men flesteparten vil ikke det. 

Hva skal du skrive om? 

Når du skal lage evergreen innhold må du finne et tema som passer din bedrift og som ikke kommer til å å endres med det første. Dette kan være alt fra reseach og suksessfulle caser til how-to innhold. Det kan kanskje være vanskelig å finne et tema å skrive om, da det mest sannsynlig er skrevet om før – mange ganger. Da handler det rett og slett om å lage sin egen vri på det. Gjør det til ditt eget, legg til et personlig preg på det. 

Hva er ikke evergreen innhold

Det er kanskje lettere å forstå hva som er evergreen innhold når du forstår hva som ikke er det. Typiske ikke-evergreen innhold er innhold som er veldig i tiden. Det er innhold om temaer som er i konstant endring og derfor blir utdatert raskt. Eksempler på dette kan være:

  • Nyhets artikler
  • Statistikk og rapporter som raskt vil være irrelevant 
  • Fokus på popkultur og trender

Den beste innholdsmarkedsføring strategien

Selv om Evergreen innhold har mange fordeler, og at det minsker behovet for å hele tiden produsere nytt, er det viktig å ikke bare fokusere på dette. Tidsaktuelle nyheter er minst like viktig. Dette er innhold som er smart å promotere i kortere perioder. Det er også en god måte å vise at du er aktuell og følger med i tiden. Evergreen er alltid en trygg base og noe å falle tilbake på – men tidsaktuelt innhold viser at du fortsatt er på og følger med. 

Den beste strategien for innholdsmarkedsføring er derfor en god miks av evergreen og tidsaktuelt innhold. Ikke havn på latsiden med kun gjenbruk av evergreen innhold, men ikke stress for mye med å stadig pushe ut nytt innhold. Har du en fin balanse der, vil du hele tiden være tilstede og aktuell. 

Kom i gang med Facebook-annonsering (gratis):
http://thomasmoen.com/minikurs

Ikke glem å abonnere på podcasten via Apple Podcast eller Spotify.

Få bedre resultater, delta på gratis minikurs.

Fyll ut skjemaet under for å delta på vårt gratis minikurs om Facebook-annonsering.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.