Hvorfor du ikke bør endre på annonsene dine

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
2 min read

Facebook

11 mai, 2020
Share on:

Er du som meg, blir du kanskje litt giret når du publiserer annonser. Særlig om det er annonser du har lagt mye tid i, og har god tro på . Du går kanskje innom og sjekker resultatene flere ganger daglig. Jo mer du ser på de, jo mer har du lyst til å gjøre endringer. Kanskje oppdager du at den ene setningen kunne blitt formulert litt annerledes, eller kanskje du har lyst til å teste ut et nytt bilde. 

Det kan være vanskelig å la annonsene stå urørt. Likevel er det ofte det som må til for å få de beste resultatene. Det gjelder å holde fingrene unna fatet, være tålmodig og stole på at algoritmene fungerer som de skal. 

Hvorfor vi anbefaler deg å ikke gjøre endringer på annonsene dine, skal vi se nærmere på nå.

Hvordan fungerer Facebook algoritmene

Algoritmer er en presis beskrivelse av en endelig serie operasjoner som skal utføres for å løse et problem eller flere problemer (Wikipedia). Det vil si at Facebooks algoritmer altså følger bestemte mønstre for å gi deg best mulig resultater. For at disse algoritmene skal kunne fungere optimalt, trenger de også at du som annonsør gjør de riktige valgene. 

Læringsfasen

Læringsfasen er den tiden Facebooks algoritmer bruker på å lære hvordan de kan spre annonsen din på best mulig måte. Har du for eksempel en bred målgruppe, bruker Facebook denne læringsfasen på å forstå hvem som har mest nytte av å se annonsen, og som mest sannsynlig vil samhandle med den.

Under lærinsfasen er annonsesettene mer ustabile og vil ofte levere dyrere resultater enn når læringsfasen er ferdig. Gjør du endringer på annonsene dine vil den starte i læringsfasen på nytt. Det vil også si at du mister all engasjement eller data som tidligere er samlet på annonsen. 

Lar du annonsene dine stå urørt vil resultatene til slutt stabilisere seg, og du vil kunne vurdere hvordan annonsen leverer.

A/B Testing

Om du skulle ønske å teste ut en ny variasjon av annonsen din, anbefaler vi alltid å duplisere den i stedet for å endre den originale annonsen. Når du gjør dette, gjør du hva som kalles A/B-testing. Du tester to eller flere annonser opp mot hverandre for å se hva som gir best resultat. 

Gjør du endringene i samme annonse, vil du ikke ha mulighet til å sammenligne data og vurdere hvilke variasjon som får best respons. Jobber du der i mot ut i fra magefølelsen, vil du mest sannsynlig gå glipp av et stort potensiale. 

Vi anbefaler alltid å ha mellom 2-5 annonser i hvert annonsesett. På denne måten kan Facebooks algoritmer finne de annonsene som gir best resultater, basert på hva din målgruppe faktisk responderer på - i stedet for hva du tror de responderer på. 

Ved å duplisere annonsene og gjøre endringer i kopien (og ikke originalen), forblir den eksisterende annonsen urørt. Ved å jobbe på denne måten har du derfor muligheten til å alltid forbedre resultatene, fremfor å sette de tilbake i læringsfasen.

Når bør du gjøre endringer?

Jeg vil alltid anbefale deg, så langt det lar seg gjøre, å ikke gjøre endringer. Passer du på at annonsene ikke inneholder skrivefeil og er laget riktig, skulle det heller ikke være behov å endre på dem. Skulle det likevel oppstå skrivefeil eller andre uhell, må det så klart endres på. 

Ser du at annonsen ikke fungerer, skru den av og sett opp en ny. Gir den gode resultater og du vil teste ut flere varianter - dupliser og lag en ny. Alle endringer som skal gjøres i selve annonsen, bør gjøres i en ny (duplisert) annonse. Det er både lurt og viktig å teste ut nye ting. Det er på den måten du kan nå ditt fulle potensiale. Pass på at det gjøres i samsvar med Facebooks algoritmer, så er du et godt stykke på vei! 

Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!