De 3 viktigste målgruppene du bør bruke i dine Facebook kampanjer

Facebook gir deg frihet til å velge i mange forskjellige spesifikasjoner når det kommer til utforming av målgruppe. Du kan snevre det inn til svært detaljerte publikum eller nå bredt ut til store publikum. Mange bruker ofte for mye tid og penger på å gå for detaljer, med fokus på interesser og spesifikasjoner. Det trenger du ikke nødvendigvis å gjøre. 

Her er de 3 viktigste målgruppene du bør bruke i dine Facebook kampanjer. 

Remarketing

Hva er det?

En remarketing målgruppe er en målgruppe som retter seg mot de som allerede har vært i kontakt med deg. Enten det er via nettsiden, eller at de har engasjert seg på Facebook- eller Instagram-sidene dine. Poenget er at de allerede vet hvem du er og har blitt eksponert for din merkevare og dine produkter på en eller annen måte før. 

Hvordan lager du det?

For å lage et remarketing publikum må du lage et egendefinert publikum (mer om egendefinert publikum HER).

Fra annonsesett:

  1. Gå til publikum i annonsesettet
  2. Under egendefinerte publikum velg Opprett nytt
  3. Velg egendefinert publikum
  4. Velg ønsket kilde. For eksempel trafikk på nettstedet
  5. Velg ønsket handling. For eksempel Folk som har besøkt bestemte landingssider eller artikler.
  6. Legg inn ønsket URL og antall dager. For eksempel de siste 4 dagene. 

Gi publikummet et navn og trykk opprett publikum

Hvorfor bør du bruke det?

Remarketing er kanskje en av de mest lønnsomme målgruppene du kan ha. Da de allerede kjenner til deg og dine produkter vil terskelen for å kjøpe av deg være mye lavere enn hos en som aldri har hørt om deg før. Du retter deg altså mot et varmt publikum.

Speilpublikum

Hva er det?

Med et speilpublikum ber du Facebook om å finne et publikum som ligner på et av dine publikum. Ønsker du for eksempel å finne flere som kjøper av deg, kan du be Facebook lage et speilpublikum av de som har kjøpt. Med speilpublikummet vil du kunne nå ut til nye mennesker som har potensiale til å være interessert i bedriften din. 

Hvordan lager du det?

For å lage et speilpublikum må du allerede ha et egendefinert publikum du vil lage speilpublikummet av. 

  1. Gå til piksel under hendelsesadministrasjon i hamburgermenyen
  2. Finn pikselen og trykk på detaljer
  3. Trykk på opprett publikum oppe i høyre hjørne. 
  4. Under egendefinerte publikum velg speilpublikum
  5. Under kilde for speilpublikum velg andre kilder og finn ønsket egendefinerte publikum
  6. Legg inn publikumsplassering. For eksempel Norge
  7. Velg publikumsstørrelse
    PS! Ved å øke størrelsen på publikummet ditt vil ofte likheten mellom publikum og speilpublikum bli mindre. Ofte må publikummet skaleres litt for at det skal være nok mennesker. 
  8. opprett publikum. 

Hvorfor bør du bruke det?

Speilpublikum er en super måte å nå ut til nye mennesker som allerede ligner på de som har kjøpt av deg før. Det vil si at du når ut til nye mennesker som er relevant for din virksomhet. På denne måten kan du spre kundebasen på 

Bredt publikum

Hva er det?

En bred målgruppe er som ordet sier selv, et bredt publikum. Her når du ut til mange, med så få spesifikasjoner som mulig. Begrens det gjerne til det største område mulig, evt kjønn om det treng. Her er poenget å nå ut til så mange som mulig.

Hvordan lager du det?

Bredt publikum er ikke noe du trenger å lage. Disse spesifikasjonene ligger allerede klart i annonsesettet hvor du gjør justeringer for målgruppen. Her er cluet å gjøre så lite som mulig. 

Hvorfor bør du bruke det?

Det kan være lurt å ha en bred målgruppe. Det hjelper deg å nå ut til nye mennesker som aldri har hørt om deg før. Det gir dem muligheten til å selv bestemme om de er interessert i deg eller ikke. Bruk av bred målgruppe er også viktig for at remarketing målgruppen skal ha noe effekt. Det er ofte gjennom dette publikummet potensielle kunder møter deg for første gang. 

Kombiner alle tre målgruppene 

Ved å bruke alle tre målgruppene – remarketing, speilpublikum og bredt publikum – vil du hele tiden sørge for en flyt av mennesker inn i trakten din. Det brede publikummet, sammen med speilpublikumet henter ut nye mennesker, mens remarketing holder eksisterende kunder varme. 

Typisk vil remarketing målgruppen være mest lønnsom og ha høyest ROAS, mens bred målgruppe gjerne er lavere. Dette er helt vanlig, og jeg vil ikke anbefale å slå av bred målgruppe selv om resultatene der kan virke lavere enn ønsket. 

Kom i gang med Facebook-annonsering (gratis):
http://thomasmoen.com/minikurs

Ikke glem å abonnere på podcasten via Apple Podcast eller Spotify.

Få bedre resultater, delta på gratis minikurs.

Fyll ut skjemaet under for å delta på vårt gratis minikurs om Facebook-annonsering.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.