Alt du trenger å vite om ROAS og Facebook-annonsering

ROAS står for “Return On Ad Spend” og betyr rett og slett hvor mange omsetningskroner får jeg igjen for hver annonsekrone.

En ROAS på 4 betyr at du for 10 000 i annonsering får en omsetning på 40 000.

Men ingen blir rike av omsetning. Det er derfor din margin som avgjør om du tjener penger på det første salget.

Har du 40% bruttomargin har du 16 000 i bruttomargin og tjener derfor 6 000 etter annonsekostnad.

40.000 x 40% = 16.000 kroner fratrukket annonser på 10.000 = 6.000 kroner

-----

Klikk her for å sjekke ut vår kalkulator hvor du kan enkelt regne ut om du tjener penger på Facebookannonsene dine.

-----

Et annet eksempel er Strilledilla.no som selger garn og oppskrifter på nett og har gjort det en periode. De bruker 20 000 kroner i måneden på Facebook-annonser.

Siden de har holdt på en stund, så har ROAS stabilisert seg på 7.

Det betyr at de har 140 000 kroner i omsetning som kommer fra Facebookannonsene sine og som Facebook sin piksel har registrert som salg på brukere som har sett og klikket på annonser.

I tillegg har de selvsagt kjøp fra kunder som går inn direkte på nettbutikken eller som klikker på lenker i nyhetsbrev. Men isolert sett fra Facebook får de 140 000 kroner i omsetning etter å ha investert 20 000. Da har de en ROAS på 7.

 

Hvor høy bør ROAS være?

Om en ROAS på 4 eller 7 er bra eller dårlig kommer an på hvor mye du tjener på det du selger. Selger du fysiske produkter har du kanskje en margin på 50%.

I eksempelet med Strikkedilla.no betyr det at de sitter igjen med følgende fra Facebook-annonseringen sin:


ROAS på 7 eksempel
Omsetning 140 000

Varekost (50%) 70 000

Annonsekost 20 000

Fortjeneste blir da 50 000

 

For selskaper som selger online-kurs er marginen kanskje 100% og for dem er en ROAS på 2 helt fint. Andre må kanskje ha en mye høyere ROAS for å tjene penger på annonseringen.

Hadde Strikkedilla.no vært en kunde av oss, ville vi absolutt anbefalt å øke annonsekjøp, da de går i pluss for hver krone de bruker ekstra. Vi ville neppe vært bekymret før ROAS nærmet seg 3, selv om de går i 0 først med en ROAS på 2:


ROAS på 2 eksempel:
Omsetning 40 000

Varekost (50%) 20 000

Annonsekost 20 000

Fortjeneste blir da 0

 

Svinger ROAS mye?

Vi ser aldri på ROAS på en dags annonsering. Selv en ukes annonsering gir ofte et skjevt bilde av ROAS, men igjen har dette sammenheng med antall salg og hvor mye hvert salg gir i omsetning. Vårt hovedfokus er ROAS siste 30 dager, men vi følger også godt med på ROAS siste 7 dager fordi det kan gi et tidlig varsel om at noe er galt.

 

Vil du vite hvordan du setter opp kolonnene i Facebook sin annonseadministrasjon slik at du ser ROAS, kan du laste ned vår guide.

Få bedre resultater, meld deg på vårt introkurs.

Fyll ut skjemaet under for å delta på vårt gratis introduksjonskurs om Facebook-annonsering.

Leave a Comment