9 tips for å øke salget i nettbutikken

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
1 min read

Nettbutikk

22 april, 2020
Share on:

Er du ikke helt fornøyd med salget i nettbutikken din? Vi har samlet 9 tips som kan bidra til å øke salget!

1. Ettertraktede produkter

For å i det hele tatt få salg, må du ha et produkt eller en tjeneste målgruppen din har behov for og etterspør. Selger du et produkt målgruppen din trenger, men ikke vet at de trenger - da er jobben din å sørge for at de ser verdien i produktet.

2. Godt innhold

Å få trafikk inn til nettbutikken din er også en viktig faktor for å få økt salg. Sørg derfor for at du har gode bilder, videoer og tekster til bruk på sosiale medier og i annonsering.

3. Gjennomgående identitet

Når målgruppen har sett det gode innholdet ditt på sosiale medier, og klikker seg til nettbutikken din, vil det være en stor fordel med en gjennomgående identitet. Dette vil gjøre at tilliten til bedriften din øker, og at målgruppen føler seg tryggere i en kjøpsbeslutning.

4. Mobiltilpasset innhold

Mobiltelefonen er en viktig del av kunders kjøpsprosess. De aller fleste er inne på nettbutikken din fra mobiltelefonen når de søker og vurderer. Vi ser også at flere og flere gjennomfører kjøp fra telefonen. Er ikke nettbutikken din tilpasset mobil, vil du miste mange potensielle salg. Som jeg nevnte i tipset over, vil en dårlig nettside, som ikke er tilpasset mobilformat, også kunne svekke tilliten.

5.Gode bilder og beskrivelser

Digitaliseringen har gitt oss mange muligheter, men vi mangler fortsatt muligheten til å ta og føle på produktet. Gode bilder og beskrivelser er derfor et stort pluss, og gjør det lettere for kunden å vurdere produktet.

6. Kundevurderinger

Kundevurderinger blir viktigere og viktigere i våre kjøps vurderinger. Studier viser at over halvparten av den amerikanske befolkningen stoler mer på tilbakemeldinger fra andre kunder, enn annen informasjon på nettsiden. Disse tallene er nok ikke stort annerledes i Norge. Kundevurderinger og ratinger er derfor veldig viktig å ha på plass.

7. Gratis frakt og retur

Gratis frakt og retur er mange bedrifters største mareritt. Det kan være vanskelig å være konkurransedyktig på pris, og fortsatt kunne tilby gratis frakt. Likevel ser vi at det hjelper mye på salget, da det ikke kommer tilleggskostnader som får kunden til å revurdere kjøpet. Har du mulighet til å gi gratis frakt over en viss kjøpesum? Kanskje gratis bytte i stedet for retur?

8. Leveringstid

Leveringstid kan også være en viktig faktor. På generell basis forventer vi levering i løpet av tre dager. Studier viser også at vi kan akseptere lengre leveringstid om alternativet er miljøvennlig. Har du et produkt som krever lengre leveringstid er det viktigste å være tydelig og åpen om dette. Hold gjerne kundene oppdatert underveis!

9. Betalingsalternativer

Det er ved utsjekk de fleste avbryter kjøpsprosessen. Å kunne tilby forskjellige betalingsalternativer her, vil derfor kunne gjøre det lettere å fullføre. Har du muligheten til å tilby “kjøp nå - betal senere”, eller Vipps, kan det utgjøre en stor forskjell for salget.
Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!