9 måter du kan øke engasjementet på Facebook

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
2 min read

Facebook

22 april, 2020
Share on:

Engasjement på Facebook er alle handlinger som blir gjort på din Facebook-side. Enten det er likes (reaksjoner), delinger, kommentarer eller klikk. Det har lenge vært snakk om at likes ikke har noe å si og at det ikke er det som burde være målet med innholdet ditt. Det er fortsatt sant, men engasjementet er fortsatt viktig. Det er særlig tre fordeler med å få godt engasjement på innholdet ditt:

  • Du får høyere social proof og fremstår mer troverdig
  • Du får større spredning og når ut til flere
  • Du får flere konverteringer (særlig om du tilbyr noe som krever at de melder seg på)

9 måter du kan øke engasjementet på:

1. Bruk social proof

Å bruke social proof er en god måte på å bygge tillit og troverdighet på. For nye potensielle kunder er det svært positivt å se at andre er fornøyd. Del innhold fra kundene dine og vis at du ser dem og setter pris på dem.

2. Oppfordre til deltagelse

Det er særlig to måter du kan få folk til å engasjere seg i ditt innhold på. Enten at de får noe gratis mot at de kommenterer (gratis E-bok, bli med på en konkurranse), eller at du spør dem om deres mening.

3. Vær der når publikummet ditt er der

Ved å bruke data fra Facebook kan du lett få oversikt over når publikummet ditt er aktiv. Bruk denne dataen til å finne ut når du også burde være aktiv. Da vil du lettere få oppmerksomhet og bli synlig. Er publikummet ditt i en annen tidssone for eksempel, kan du planlegge publisering for innholdet ditt- så du kan være aktiv selv når du sover.

4. Vær konsekvent

Det er viktig å være konsekvent med å poste innhold. Er du aktiv vil flere få med seg hvem du er og det skapes en forventning om at de ser deg jevnlig. Dette bidrar til å være top-of-mind.

5. Inkluder call-to-action

Legg ved en link i slutten av innleggene dine, oppfordre til en swipe up eller lignende. Enten det er link til produkt, artikkel eller podcast episode, er det alltid en fordel å gi publikum muligheten til å klikke seg videre.

6. Persona

Å vite hvem du snakker til, gjør det også mye lettere for deg å lage innhold som engasjerer. Har du en give away eller et langt innlegg som ikke når ut til målgruppen, er det vanskelig å skape engasjement.

7. Gi verdi

Når du vet hvem målgruppen er, er det også lettere å utforme riktig innhold. Sørg alltid for at innholdet er av verdi for publikummet ditt, ikke bare for deg.

8. Ha livesendinger

Livesendinger er en helt super måte å komme i kontakt og engasjere. Her bruker du video samtidig som du er åpen for live interaksjon med de som engasjerer seg i deg.

9. Bruk ekte bilder

Vær autentisk og ekte. Det er mye bedre og lettere å skape engasjement om du bruker egenprodusert innhold i stedet for stock photos.
Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!