6 problemer du bør unngå at kunden opplever i nettbutikken din

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
3 min read

Nettbutikk

22 september, 2020
Share on:

Når vi ikke ser de resultatene vi vil i nettbutikken begynner vi fort å stille spørsmål til hvorfor de besøkende ikke ender opp med å kjøpe. Hva er det som gjør at de klikker seg ut av nettsiden? Ofte hopper vi til konklusjoner som at nettsiden ikke ser fancy nok ut, eller at “kjøp”-knappen ikke kommer tydelig nok frem.

I en undersøkelse gjort av Facebook, ser vi at det ofte er de små detaljene som skaper friksjon (motstand) i de besøkendes kjøpsopplevelser. 

 

I undersøkelsen delte Facebook resultatene inn etter deltakernes generasjoner:

- Boomers: født mellom 1946-1964

- Gen X: født mellom 1965-1979

- Millennials: født mellom 1980-1996

- Gen Z: født etter 1996 


Her har 6 problemer nettshoppere har opplevd når de har besøkt ulike nettbutikker:

 

For liten skriftstørrelse


32% av Boomers (født mellom 1946-1964) og 29% av Gen X (født 1965-1979) har opplevd problemer med en nettbutikk fordi teksten var for liten å lese. Det høres kanskje banalt ut, men riktig tekststørrelse er en avgjørende faktor for at kunder blir i nettbutikken din. Er teksten liten og vanskelig å lese er det for det første ekstra bry og tidskonsumerende for kunden å få med seg hva som står. For det andre kan det gi inntrykk av at du prøver å skjule noe. 

 

Anbefalt skriftstørrelse på nettsider er derfor skriftstørrelse 16

 

 

 

Dårlig kvalitet på bilder


Dårlig kvalitet på bilder er også en faktor som er avgjørende for om kunder blir værende i nettbutikken eller ikke. Her ser vi en ganske lik prosent på tvers av generasjonene. Gen Z (født etter 1996) slo ut med høyest, hvor hele 30% hadde opplevd problemer med bildekvalitet når de handlet på nett. 

 

God kvalitet på bildene er svært viktig for at kundene dine skal få et så realistisk bilde av produktet som mulig. Gode bilder får også produktet (og nettbutikken) til å fremstå mer troverdig. Et annet godt tips er å inkludere flere bilder av produktet. Noen situasjonsbilder og bilder tatt fra forskjellige vinkler. Det gjør det enklere for kunden å få et helhetsinntrykk av produktet du selger. Noe som igjen gjør at de føler seg sikrere i sin kjøpsbeslutning. 

 

 

 

Siden er ikke mobiltilpasset


Mobiltelefonen blir mer og mer brukt til netthandel. Etter at Covid-19 gjorde sitt inntog tidlig i 2020 viser også tall fra Facebook at et gjennomsnitt på 72% av Gen X og 50% av Boomers bruker mer tid på telefonen nå enn før Covid-19. Ut av disse ser vi også at hele 82% av de som nettshopper har opplevd problemer under den digitale handleturen. 

Et av disse problemene er nettbutikker som ikke har mobiltilpasset innhold, og jo yngre jo mer opptatt er man av dette. Tilpasser du ikke nettbutikken til mobil-format kan du risikere at siden kommer ut av proporsjon når den vises på mobilskjermen. Det gjør at den besøkende er nødt til å skrolle både horisontalt og vertikalt for å se hele visningen (noe som gjør det svært uoversiktlig). Bruker du ferdige templates eller nettbutikk plattformer som Shopify er ofte designene ferdig tilpasset til mobil. Er nettbutikken designet og satt opp helt fra bunn er det derimot svært viktig at nettbutikken også er tilpasset mobil. 

 

 

Vanskelig å fylle inn info i tekstbokser


En av de seks vanligste grunnene til at besøkende i nettbutikker har opplevd problemer, var fordi det var vanskelig å fylle ut info i tekstbokser. Å handle på nett skal gå så smidig som mulig, og når utfordringer som å fylle ut informasjon ikke fungerer optimalt er det naturlig at kundene faller fra. Sikre derfor at alle ledd hvor kunden må samhandle med nettbutikken fungerer som det skal. 

 

 

 

For lang lastetid


Det største smertepunktet for kunder som besøker nettbutikker er hvor lang tid det tar å laste inn nettsiden. Hele 30% av de som ble spurt har opplevd dette som et problem når de har nettshoppet. Om lastetiden på nettbutikken din ikke har vært prioritert før, bør den iallfall prioriteres nå. Unngå unødvendige applikasjoner og filer som gjør nettsiden “større”, og dermed tyngre å laste. Google premierer også raske lastetider i sin algoritme.

 

Vil du sjekke hvor god (eller dårlig) lastetiden på nettbutikken din er, har Google et gratis verktøy for å teste ut dette. Verktøyet finner du HER.

 

 

 

Vanskelig å gjennomgå produktinformasjon


Globalt sett ser vi at 24% av deltakerne i undersøkelsen har opplevd problemer med å få tak i produktinformasjon. Som vi snakket om i punkt 1. om at teksten må være stor nok (lesbar) er det også viktig at den er lett tilgjengelig. Er det vanskelig å kunne lese mer om produktet, vil det også være vanskelig for kunden å føle seg sikker i en kjøpsbeslutning. Det kan også her oppfattes som at du har noe å skjule. 

 

Sørg derfor for at all viktig informasjon kommer tydelig frem og er lett tilgjengelig for kundene. 

 

 

Vil du se hele Facebooks julerapport 2020, kan du lese den HER.

 

 

 

Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!