Hva du kan få til med 100 kr om dagen på Facebook annonser

Maylinn Gullmark
Maylinn Gullmark
4 min read

Facebook

05 juni, 2020
Share on:

Budsjettering av annonser kan være forvirrende. Hvor mye skal du starte med? Når skal du gjøre endringer? Hvor store endringer bør gjøres? 

I denne artikkelen skal vi gå nærmere inn på temaet budsjettering. Vi skal se på Hva du kan få til med 100 kr om dagen på Facebook annonser, og hvilke faktorer som kan spille inn.

En myte

Før vi går i gang med artikkelen, har vi en myte å avklare. 

photo-1445633743309-b60418bedbf2

Det er mange antagelser og myter når det kommer til håndtering av annonser. “Høyere budsjett = bedre resultater” er den vi helt klart hører oftest. Jeg kan ikke avkrefte teorien, da det absolutt kan stemme under de rette forutsetningene, men, det er et MEN her. 

Det som er utrolig viktig for deg å være klar over når du annonserer, er at å skru opp budsjettet ikke er en direkte link til bedre resultater. I noen tilfeller kan det å sette opp budsjettet, når resultatene er dårlige, faktisk føre til enda dårligere resultater - og penger ut av vinduet. Er det en ting vi ikke vil, så er det at du kaster penger ut av vinduet. 🏠💸

Vi kan si det er to sider av denne myten om høyere budsjett = bedre resultater. Har du i utgangspunktet gode resultater, vil å øke budsjettet på kampanjene dine oftest føre til bedre resultater. Har du ikke gode resultater i utgangspunktet, vil høyere budsjett ofte bidra til at resultatene blir enda dyrere og dårligere. 

For å si det kort: Ikke skru opp budsjettet om resultatene dine er dårligere. Da stemmer ikke myten om at høyere budsjett er lik bedre resultater.

Så, la oss se hvor langt du kommer med 100 kr:

Faktorer som påvirker resultatene

Hvor langt du kommer med en 100-lapp om dagen varierer veldig. Det er mange faktorer som kan spille inn på resultatene, som blant annet konkurranse, målsetting og produktet ditt. La oss se nærmere på de forskjellige faktorene:

Konkurransen om oppmerksomheten

Først og fremst, har “verdien” av 100-lappen litt å si for hva du får ut av den. Annonsering fungerer litt som en budrunde. Jo flere annonsører som er der ute og kjemper om samme målgruppe som deg, des dyrere vil det bli å annonsere. Det vil altså si at om det er høy konkurranse vil 100-lappen være verdt mindre, enn om konkurransen er lav. Det vil også si at du vil få mindre ut av 100 kr i dagsbudsjett om det er stor pågang av annonsører. 

Hva er målet

Målet med kampanjen din har også mye å si for hvor langt du kommer med budsjettet ditt. Med for eksempel en trafikk-kampanje, eller video visning-kampanje vil du få mer ut av 100 kr enn med en konverterings kampanje. Dette er fordi en konvertering er en mer omfattende handling enn å for eksempel se på en video. Selv om spredningen av annonsene kan være noenlunde lik, vi det fortsatt kreve mer for en potensiell kunde å kjøpe av deg, enn å lese en artikkel. Av den grunn vil du generelt sett få mer ut av en målsetting som handler om å få oppmerksomhet eller bygge bevissthet, enn om å gjennomføre en handling. Når det er sagt, er det konverterings kampanjene som genererer penger tilbake - så det er viktig å bruke penger her.

Hvor mye koster det du selger

Prisen på produktene dine kan ha større innvirkning på annonseringen din enn du kanskje umiddelbart tenker. Skal du kjøpe et kjøleskap til flere tusen kroner, vil du gjerne gjøre mer research før du bestemmer deg for et kjøp, enn om du skal kjøpe et par hvite sokker. Dette er naturlig, fordi risikoen ved kjøp av et kjøleskap er høyere enn kjøp av sokker. Av den grunn, er det heller ikke unaturlig at å annonsere for et kjøleskap er dyrere enn å annonsere for sokker. Det betyr også at 100 kr i dagsbudsjett vil ta deg lengre om du selger sokker, enn om du selger et kjøleskap - nettopp fordi å selge et kjøleskap er mer omfattende.

photo-1556740772-1a741367b93e

Start rolig med budsjetteringen

Har du ikke annonsert før, har heller ikke Facebook noe data å basere seg på når de sprer annonsene dine. Av den grunn trenger algoritmene litt tid til å forstå hvem som responderer best på annonsene dine, og hvordan de kan gi deg de beste resultatene. I denne perioden bruker Facebook generelt sett et lavt budsjett. Selv om du kan sette budsjettet høyt, er det ikke sikkert de klarer å bruke alt i starten, da de er nødt til å lære og forstå markedet ditt. 

Å starte med en 100-lapp om dagen kan derfor være et fint sted å starte. Det handler om å være tålmodig og la Facebook gjøre sin greie. Og igjen, høyt budsjett er ikke alltid lik bedre resultater. Å starte lavt med budsjettet og vente til du begynner å se en positiv trend, vil derfor være den beste måten å optimalisere på. 

Kostnad per resultat

Når du har annonsert en stund, vil du få en pekepinn på hvor mye en handling eller konvertering koster deg. Dette kan så klart variere fra dag til dag, og periode til periode, men du vil likevel få et inntrykk av ca. kostnad per resultat. Ut ifra dette, må du vurdere budsjettet ditt. Ser du at en konvertering koster 200 kr, vil du ikke komme særlig langt med en budsjett på 100 kr - rett og slett fordi du ikke bruker nok penger for å få et salg. Som jeg nevnte over , vil du med et dyrere produkt også ha en dyrere kostnad per resultat. For å få best mulig resultater bør du bruke minst like mye penger om dagen, som en konvertering koster.

Når og hvor mye skal du øke budsjettet?

Når vi justerer budsjett for våre annonser, baserer vi justeringene ut i fra resultatene og trender. Har vi hatt en positiv trend i mer enn 3 dager, justerer vi budsjettet opp. Går det i motsatt retning, og vi har hatt en negativ trend i 3 dager, justerer vi budsjettet ned. 

Angående hvor mye du skal justere budsjettet, er Facebook generelt sensitiv for justeringer her. Gjør du for store endringer vil du havne tilbake i læringsfasen, noe vi helst vil unngå. Vi anbefaler derfor å øke eller senke budsjettet med 20%. 

Oppsummert

For å oppsummere er det ingen fasit på hvor langt du kommer med 100 kroner i dagsbudsjett. Det er flere faktorer som spiller inn, som blant annet konkurransen om oppmerksomheten, målsettingen du har for kampanjen og prisen på produktene dine. Det er viktig å se på hvor mye det koster for deg å generere et kjøp via annonsering. På den måten vet du også hvor mye penger du må bruke om dagen for å generere kjøpet. Husk også at Facebooks algoritmer er sensitive. For store justeringer i budsjettet kan sette deg tilbake i læringsfasen. Til sist, men ikke minst: Myten om at høyere budsjett = bedre resultater er ikke alltid tilfelle.

 

Maylinn Gullmark

Maylinn Gullmark

Digital rådgiver med over gjennomsnittet interesse for markedsføring, kommunikasjon og strategi. Jobber hver dag for å hjelpe små bedrifter å oppnå store ting!